Teatteri Takomo palkittu Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuksella

6.8.2024

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on myöntänyt Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuksen Teatteri Takomolle kiitokseksi kotimaisen näytelmän hyväksi tehdystä työstä. Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuspalkinto jaetaan vuosittain teatterille tai taholle, joka on ohjelmistosuunnittelussa tai muuten tukenut kotimaista näytelmää. Palkinto jaettiin Tampereen Teatterikesän avajaisissa 6.8.2024.

Palkinto myönnettiin Helsingin Punavuoressa sijaitsevalle Teatteri Takomolle seuraavin perusteluin:

Teatteri Takomo on tunnettu rohkeista ja ennakkoluulottomista näytelmävalinnoista, jotka rikastuttavat ja monipuolistavat suomalaista teatterikenttää. Teatteri Takomo on johdonmukaisesti tuonut esiin uusia kotimaisia näytelmäkirjailijoita ja tarjonnut heille alustan, jossa heidän työnsä voi kehittyä ja tavoittaa laajemman yleisön. Teatteri Takomon ohjelmistosuunnittelu on esimerkillistä, sillä se ei pelkästään täytä teatterin perinteistä roolia kulttuurin välittäjänä, vaan myös aktiivisesti muokkaa ja uudistaa sitä. Takomo ansaitsee kiitoksen sitoutumisestaan kotimaisen draaman edistämiseen ja uudistamiseen, ja sen panos näkyy koko suomalaisen teatterin elinvoimaisuudessa.

Takomon ohjelmistosta vastaa taiteellinen johtaja Ami Karvonen. Ennen häntä Takomon taiteellisena johtajana ovat toimineet Akse PetterssonPauliina Feodoroff ja Milja Sarkola yhdessä, Miko Jaakkola sekä Kristian Smeds, joka on yksi vuonna 1996 toimintansa aloittaneen teatterin perustajajäsenistä.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry (Sunklo) jakaa Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuksen vuosittain. Se myönnetään teatterille tai muulle taholle, joka tukee kotimaisten uusien näytelmien kirjoittamista ja esittämistä. Sunklon myöntämää tunnustusta on jaettu vuodesta 1975.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry edistää teatteria, tv-sarjoja ja elokuvia kirjoittavien jäsentensä ammatillisia, tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksessä on yli 720 jäsentä. Sunklo on kirjailijoiden itsensä perustama yhdistys, joka on toiminut vuodesta 1921.