Yana Ross, Tšehovin tulkitsija
15.7.2016
Täyttäessään 40 vuotta ohjaaja Yana Ross koki kirkastumisen – hän löysi Anton Tšehovin:
“Yhtäkkiä hänen näytelmänsä olivat kristallinkirkkaita, niin brutaaleja, ajankohtaisia ja tarpeellisia. Hänen käsikirjoituksensa näyttäytyvät minulle yhtenä jatkuvana näytelmänä. Samanlaiset hahmot, teemat, huolet ja turhautumiset seuraavat tiettyä kaavaa, ja niin yhtenäisen sekä tiheän dramaturgian kanssa työskenteleminen innostaa minua. Siksi en voi lopettaa Tšehovin näytelmien ohjausta. Kolme sisarta Vilnassa ja Kirsikkapuisto Varsovassa tulevat työllistämään minua seuraavan kahden vuoden ajan.”
Ross, 43, on tätä nykyä eräs eurooppalaisen teatterin tunnetuimpia nimiä. Valmistuttuaan taiteiden maisteriksi Yalen School of Dramasta vuonna 2006 hän on luonut vaikuttavan uran yhdessä useiden teatteriryhmien kanssa. Viime vuonna Ross oli Teatterikesän tähtivieras Tšehovin näytelmällä Vanja-eno. Tänä vuonna luvassa on Lokki – niin ikään Tšehovia – Reykjavikin kaupunginteatterin ensemblen esittämänä. Kuinka yhteistyö sai alkunsa?
“Islanti koputti ovelleni, kirjaimellisesti, kun työstin näytelmää Our Class Vilnassa. Näyttelijätär Gudrun Gisladottir (näyttelee yhtä Ninoista Lokissa) otti minuun yhteyttä ja pyysi saada seurata harjoituksiamme. Niinä kahtena kuukautena, jotka hän vietti kanssamme hänestä tuli maskottimme ja dramaturgimme. Hän kertoi minusta kotimaassaan, ja myöhemmin sain kutsun Reykjavikin kaupunginteatterin taiteelliselta johtajalta Kristín Eysteinsdóttirilta, joka oli jo nähnyt Vanja-enoni Uppsalassa.”
Kuten kaikkien ryhmiensä kanssa, Ross on kehittänyt tiiviin suhteen myös islantilaisiin ystäviinsä. Hän jopa kutsuu heitä perheekseen – yhdeksi monista. Tämä näkyy Lokissa, jonka erityiseksi ansioksi on luettu näyttelijöiden saumaton dynamiikka. Osasyyksi kerrotaan islantilaisen yhteiskunnan ja teatteripiirien tiiviit välit. Näyttelijöiden kansallisuus vaikutti myös itse näytelmän sisältöön.
“Työskennellessäni eri kulttuuritaustojen kanssa metodini on katsoa näytelmää paikallista viitekehystä vasten, sen ihmisten kautta. Siksi Lokki sijoittuu Islantiin. Piknikki ensimmäisessä näytöksessä lentää tuuleen, ja ihmiset naulaavat kertakäyttölautasia pöytään syödäkseen ulkona. Tarve pysyä ulkona on vahva ja kosketus luontoon on osa selviytymistä. Islannin kesässä 12 lämpöastetta kun on helleaalto!”
Tšehov on tunnettu paitsi näytelmistään myös novelleistaan. Molempien erikoisuus on, että niistä on lähes mahdotonta löytää juonen kannalta mitään turhaa. Myös Ross kiinnittää erityistä huomiota yksityiskohtien sulavuuteen:
“Tšehovin kanssa ei ole sattumia, se on varmaa. Hän työskenteli kirurgisen tarkasti. Tämän vuoksi kyseenalaistan työssäni jokaisen lauseen ja yksityiskohdan. Turhia eleitä ei yksinkertaisesti ole. Näytelmä on kokonaisuus, sinfonia, jonka jokaisen nuotin tulee soida oikein.”
Rossille näytelmän hiominen huippuunsa on kunniakysymys. Mutta mitä ohjauksistaan hän pitää parhaimpanaan?
“Se on vaikea kysymys. Ei parhain, mutta ehkä uhkarohkein esitykseni on Franz Xavier Kroetzin Request Concert. Se on yhden naisen hiljainen esitys, jossa yleisö on vapaa liikkumaan ympäriinsä, emmekä koskaan tiedä miten he tilanteeseen suhtautuvat. Se on aina jännittävä, mutta uuvuttava esitys.”
Request Concert esitettiin Teatterikesässä ja se sai erinomaisen vastaanoton. Rima Lokille on korkealla, mutta niin on Rossin tähtäinkin.
Lokki, TTT Suuri näyttämö, perjantaina 5.8. kello 19.00 ja lauantaina 6.8. kello 12.30 (esityskieli islanti, tekstitys suomeksi ja englanniksi) – Lue lisää
– Jaakko Reinikainen