Tulevaisuuden tutkana

3.8.2016

Kuva: Carolin Büttner

Tiedotustilaisuudessa puheenvuoronsa alkuun uusi taiteellisen johtoryhmän jäsen Erik Söderblom toteaa, että jos hän nyt haluaisi välttyä kliseiltä, ei hän voisi sanoa mitään. Niinpä Söderblom kertoo olleensa yllättynyt kunniasta, olevansa ilahtunut valinnasta ja odottavansa paljon seuraavilta vuosilta osana Teatterikesän taiteellista kolmikkoa.

Pitkään Q-teatterin puheenjohtajana ja teatteripedagogina toiminut Söderblom on ehtinyt miettiä jo omaan ja festivaaliteatterin tehtävää. Ensisijassa tehtävänä on toimia tulevaisuuden tutkana ja luodata tulevaisuuden arvoja.

Teatterikesässä nähtävät esitykset eivät ehkä ole myyntihittejä tai saa aina arvioissa viittä tähteä. Esitykset ovat ihan oma alalajinsa – tulevaisuuden tutkateatteria. Uuden havainnointi ja uudistuminen on tärkeää ennen kaikkea teatterin tulevaisuuden kannalta. “Teatteri ei ehkä muuta maailmaa, mutta maailma kyllä teatteria, jos teatteri vain osaa olla koko ajan varpaillaan”, sanoo Söderblom.

Yhtenä esimerkkinä teatterista, joka havainnoi hienosti aikaansa, voidaan pitää pirkkalalaisen kirjailija ja ohjaaja Jouko Turkan töitä, muun muassa näytelmää Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa, joka Teatterikesässä nähdään Antti Mikkolan nykysovituksena ja Seinäjoen kaupunginteatterin tuotantona.

Tieto Jouko Turkan kuolemasta tuli kesken Teatterikesän tiedotustilaisuuden ja hiljensi salin täysin. Medialle annetun tiedon mukaan Turkka menehtyi pitkäaikaiseen sairauteen Pirkkalassa 22. heinäkuuta ja oli kuollessaan 74-vuotias. Omassa puheenvuorossaan hetkeä myöhemmin Söderblom kuvaa oloaan onton mykistyneeksi.

Söderblom on Jouko Turkan entinen oppilas, mikä lopulta johtaa muisteluihin suomalaisen teatterimaailman suurnimestä. Turkkaa on kuvattu suomalaisen kirjallisuuden ja teatterin kiistellyksi neroksi. Vaikka Söderblom ei tuntenut Turkkaa “henkilö henkilönä”, kuvailee hän Turkkaa teatterialan arkkityypiksi “kahdella jalalla”. Ihmiseksi, joka on lempeästi oma itsensä, mutta josta ei ikinä tiennyt, mitä roolia hän näytteli – näyttelikö hän itseään?

Söderblom uskoo, että kokonaisuudessaan teatterissa ja teatterielämyksessä on kyse kollektiivisesta rajan ylityksestä – siitä, että yhdessä yleisön kanssa siirrytään lavan ja yleisön välisen rampin yli ja löydetään uusia havaintoja ja viisauksia ihmisistä ja elämästä. Ehkäpä johtuen päivän uutisesta kuvailua siivittävät viittaukset Tuonelan jokeen ja manalan lautturiin, joka toimii viestintuojana elämän ja kuoleman, tulevan ja menneen välillä.

Lopulta Söderblomille tulevaisuuden tutkana toiminen tarkoittaa ennen kaikkea yhteistyössä yhdessä löytämistä: “Emme päätä, vaan jos hyvin käy niin löydämme”.

Lue lisää: Erik Söderblom Teatterikesän taiteelliseen johtoon

 

Maiju Mäkipörhölä

<< Takaisin