Toinen tiedotustilaisuus: Esittelyssä keskiviikon ja torstain anti
8.8.2018
Festivaaliviikon toinen tiedotustilaisuus pidettiin keskiviikkona 8. elokuuta. Keskiviikkona ja torstaina nähtävissä Pääohjelmiston esityksissä on kotimaisten vierailijoiden lisäksi paljon kansainvälistä väriä.
= = = = = = = =
Sardegna Teatro & Compagnia Teatropersona: Macbettu
Sardinkielinen Macbettu on fyysinen ja huippuunsa hiottu versio Shakespearen klassikosta. Idea esityksen tekemiseen syntyi, kun ohjaaja Alessandro Serra oli kuvaamassa sardinialaisia karnevaaleja 10 vuotta sitten, ja naamiot ja asut yhdistyivät hänen mielessään Macbethiin. Yhtenä lähtökohtana toimi myös Suur-Kreikan Syrakusan tyranni Dionysios I, jonka yhteyttä Macbethiin esitys kuvaa.
Esitystä pidetään fyysisenä ja minimalistisena, mutta Serran mukaan minimalismi ei ole paras sana kuvaamaan produktiota. Sen sijaan hän haluaa kiinnittää huomion näyttelijöihin, jotka ovat esityksen keskiössä. Fyysisyys ja eräänlainen yksinkertaisuus näkyvät myös valoissa: erikoisten valoefektien sijaan Serra haluaa valojen tanssivan.
Esitys kommentoi myös nykymaailman suuria kysymyksiä, kuten ihmisen suhdetta yliluonnolliseen. Serran mukaan yliluonnollisen hyväksyminen on ongelmallista Macbethille, minkä vuoksi hän päätyy tappamaan. Myös hetkessä läsnä olemisen vaikeus heijastuu teoksessa.
– Emme osaa elää hetkessä. Sama koituu Macbethin kohtaloksi, Serra toteaa.
TTT Eino Salmelainen
Ke 8.8. klo 19.00
To 9.8. klo 16.30
= = = = = = = =
Suomen Kansallisteatteri: Vanhat mestarit
Suomen Kansallisteatterin Vanhat mestarit on Thomas Bernhardin romaaniin perustuva näytelmä, jota leimaa valtava puhevirta. Dramaturgi Jukka-Pekka Pajusen mukaan teos kuuluu ehdottomasti esittää taidemuseossa. Tavalliseen teatteriympäristöön esitys ei sovi, sillä se käsittelee hyvin voimakkaasti taidetta kaikissa muodoissaan – taiteen katsomista, taiteilijuutta ja sitä, miten maailmaa ja ihmisyyttä kuvataan. Romaanin dramatisointeja on esitetty taidemuseoissa muissakin maissa.
Vanhat mestarit antaa katsojalle poikkeuksellisen paljon vapautta muuttaa omaa tulkintaansa ja kokemustaan esityksestä: paikkaa saa vapaasti vaihtaa, mikäli ei koe suuntaa tai näkökulmaa itselleen oikeaksi.
–Esityksessä ei pakoteta katsojaa neljännen seinän taakse, Pajunen sanoo.
Sara Hildénin taidemuseo
To 9.8. klo 18.00 (loppuunmyyty)
Pe 10.8. klo 18.00 (loppuunmyyty)
= = = = = = = =
Compañía Kaari & Roni Martin: Anna Karenina
Compañía Kaari & Roni Martinin tekijät halusivat tarttua Tolstoin järkälemäiseen klassikkoteokseen uudesta kulmasta: he eivät halunneet tehdä koskettavaa Anna Kareninaa vaan etsiä uudenlaisia näkökulmia teoksesta. Siten syntyi flamencon rytmiikkaan ja muotokieleen nojaava esitys, jossa tanssi ja intohimo ovat tärkeässä roolissa.
Liiallista romantiikkaa esityksessä on kuitenkin pyritty välttämään, sillä teoksessa on haluttu nostaa esiin Tolstoin kyynistä näkökulmaa rakkauteen: ”Rakkaus ei meitä pelasta.”
–Jos romanttisia elementtejä alkaa olla liikaa, uhkailemme tanssijoita kuuden tunnin Aki Kaurismäki -maratonilla, Kaari Martin nauraa.
–Uskoakseni Tolstoi yritti sanoa, että on modernin maailman myytti, että rakkaus pelastaa meidät ja että se on kaikki, mitä tarvitsemme. Rakkaus ei kuitenkaan välttämättä ole ratkaisu mihinkään, Atro Kahiluoto toteaa.
Anna Kareninassa on Kaari Martinin mukaan yhtymäkohtia nykyaikaan, sillä teos käsittelee historiallisia tapahtumia, jotka liittyvät myös Suomen ja Venäjän väliseen suhteeseen. Myös maailman tuhoutuminen, epävarmat ajat ja eskapismin kaipuu ovat teokselle ja nykymaailmalle yhteisiä teemoja.
TTT Suuri näyttämö
Ke 8.8. klo 17.30
Ke 8.8. klo 20.00
= = = = = = = =
dollardaddy’s: Chekhov
Chekhov on unkarilaisen dollardaddy’s-ryhmän omaperäinen yhdistelmä Anton Tšehovin klassikoita. Näyttelijä Annamária Láng kertoo, että dollardaddy’s on ennen kaikkea vapaista freelance-näyttelijöistä koostuva ryhmä, joka kokoontuu yhteen tekemään teatteria.
Chekhov syntyi ohjaaja Tamás Ördögin ideasta esittää Tšehovin egoistisia ja itsekkäitä hahmoja näyttämöllä. Tällaiset hahmot ovat ryhmän esityksissä yleisiä: egoismi, julmuus ja yksinäisyys ovat dollardaddy’sin esitysten toistuvia teemoja.
–Hahmot ovat rakastuneita itseensä. Se on myös nykymaailman vitsaus, Láng toteaa.
Unkarilaisryhmä tunnetaan intiimistä ja intensiivisestä näyttelijäntyöstään, jossa esiintyjät tulevat hyvin lähelle katsojaa eikä varsinaisia kulisseja välttämättä ole lainkaan.
–Tärkeintä on laskea suojamuurit lavalla ja mennä mahdollisimman lähelle yleisöä, ehkä olla jopa hieman nolo. Se on näyttelijöille todella vaikeaa, Láng sanoo.
Pakkahuone
Ke 8.8. klo 19.30
To 9.8. klo 14.00
= = = = = = = =
Kolmas Tila: Legenda pienestä luusta, osa IV Rán
Legenda pienestä luusta vie yleisön aikamatkalle ihmislajin historiaan. Ohjaaja Juha Malmivaara kertoo, että alkuperäinen idea tuli käsikirjoittaja Seppo Parkkiselta. Kolmannen Tilan esitysten aiheet ovat kuitenkin aina pitkällisen kypsyttelyn tulos: Legenda pienestä luusta -esitystä hiottiin työpajoissa ja avoimissa yleisötilaisuuksissa. Työpajoissa näyttelijät ja työryhmä pääsivät myös pureutumaan aiheeseen syvällisesti ja tutkimaan sitä.
Esitys yhdistää tiedettä ja taidetta, minkä vuoksi prosessi eroaa voimakkaasti tavallisesta teatteriproduktion tekemisestä. Erityisen tärkeää on suhde katsojaan.
–Kun katsojat tietävät aihepiiristä jo jotakin osallistuttuaan yleistötilaisuuksiin, syntyy sitoutuneempia katsojakokemuksia.
Legenda pienestä luusta on paitsi kaunis ja runollinen, myös vahva ekologinen kannanotto. Malmivaaran mukaan tekstillä ja sillä, miten sanat laitetaan tilaan, on esityksessä suurin merkitys. Ryhmä ei kuitenkaan halua tuomita.
–Emme ennusta maailmanloppua emmekä pelottele ihmisiä katastrofilla. Yritämme luoda laajemman näyn siitä, missä me olemme, mistä tulemme, minne olemme menossa ja miten puhumme tulevaisuudesta. Sillä voi olla suuri vaikutus siihen, mitä tulee tapahtumaan, Malmivaara toteaa.
Teatterimonttu
To 9.8. klo 19.00
Pe 10.8. klo 13.00
Koostanut Miia Toivari