Teatterikesä 2024 verkkojulkaisijoiden ja blogistien silmin
12.8.2024
Tänäkin vuonna Teatterikesän esityksiin ja festivaalitunnelmiin pääset tutustumaan blogistien kirjoitusten ja muiden verkkojulkaisujen kautta. Sivulle linkatuista artikkeleista ja teksteistä pääset lukemaan, millaisia ajatuksia teoksista on herännyt. Artikkelia on päivitetty festivaalin edetessä.
Fasismin noususta ja sen vastustamisesta kaunistelematta
"Näyttämökuva jättääkin Tiago Rodriguesin tekstin ja ohjauksen myötä taitaville näyttelijöille tilaa nostaa teemat keskiöön puhuttelevasti."
– Esa Torniainen, Erinomaisuutta-blogi, 20.8.2024
Keuhkot ja ilmasto lämpimämpinä
"[...] näytelmän ekologiset pohdinnat ovat entistä akuutimpia."
– Esa Torniainen, Erinomaisuutta-blogi, 18.8.2024
Tipping Point: taitoa ja ylevöitystä
"Teatterikesän pääohjelmistossa on usein ollut esityksen verran laadukasta nykysirkusta – tänä vuonna tuon paikan täytti mainiosti ruotsalainen Cirkus Cirkör teoksellaan Tipping Point – Balancing in a Time of Change."
– Esa Torniainen, Erinomaisuutta-blogi, 18.8.2024
Teatterikesä nosti tunteet ja kehon reaktiot pintaan – nämä 8 esitystä jäivät mieleen
"Kohtasin voimanaisia, uskomattomia henkilöhahmoja, superlahjakkaita taiteilijoita, pintaa syvemmälle meneviä tarinoita, sielua soittavaa musiikkia ja erikoisia keskusteluja."
– Maarit Saarelainen, Kulttuuritoimitus.fi, 14.8.2024
Ekologia, eläimet ja ympäristökriisi puhuttavat Teatterikesässä
"Fasisti pääsee pitämään palopuhettaan. Yleisön pitäisi nousta häntä vastaan. Mutta miksi olemme niin huonoja nousemaan, tekemään valintaa?"
– Tuukka Hämäläinen, Vegeuutiset, 12.8.2024
Teatterin taika, Tampereen teatterikesä
"Tampereen teatterikesä tuli ja meni ja nyt sataa vettä."
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla, 12.8.2024
Sirkusteos Tipping Point toi Kalle Pikkuharjun pitkästä aikaa tutulle kotimaneesille
"Tipping Pointin viittä sirkustaitelijaa ja yhtä muusikkoa voi nojautua penkkiin katsomaan ja nauttimaan teoksesta puhtaasti fyysisen osaamisen, tasapainon, aikataulutuksen ja rytmin ihailtavana taidonnäytteenä."
– Merja Koskiniemi, Kulttuuritoimitus, 11.8.2024
Samuli Niittymäen burleski pantomiimi näytti päihderiippuvuuden kauhut
"Niittymäen tapa lähestyä aihetta on kerta kaikkiaan hieno. Fyysisen teatterin keinoin toteutettu tragikomedia kuvasi aihetta ilman häpeää ja romantisointia."
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja, 10.8.2024
Keuhkot – maailmanluokan koskettavaa teatteria
"Pienikin teatteri voi olla suurta taidetta, kuten Keuhkot, jossa tarvitaan vain paikalle kaksi näyttelijää."
– Tarmo Virtanen, Lahen uutisia, 10.8.2024
Teatteria lapsille ja kaikenikäisille
"Ahaa-teatterin esitys osoittautuu turvallisen tunteikkaaksi ja mielikuvitusrikkaaksi, hyvin lämminhenkiseksi lastenteatteriksi."
–Tarmo Virtanen, Lahen uutisia, 9.8.2024
Plup plup, Tampereen Teatterikesä
"Miltä minusta sitten tuntui? Välillä olin itsekin siinä häkissä, takapuoli ja jalat puuduksissa. Ihailin Samuli Niittymäen rottuutta."
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla, 9.8.2024
KokoTeatterin Norminäytelmä oli ajatusten ja tunteiden catewalk – miten olla oikea ja aito homo?
"Kun käsikirjoituksen sanottava on kyllin painavaa, sen sai huutaa julki niin, että varmasti kuului."
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja, 9.8.2024
Turun kaupunginteatterin revyymäinen ylistysoodi naiseudelle
"Tampereen Teatterikesän Turun kaupunginteatterin musikaali Kysy siskoilta on aikakautemme naiseuden täydellinen aarreaitta."
– Tarmo Virtanen, Lahen uutisia, 9.8.2024
Silke Huysmans & Hannes Dereere, CAMPO: Out of the Blue
"Esitys on kaikinpuolin koskettava, informatiivinen ja tehokas. [...] Tärkeä aihe ja hieno toteutus! Esitys jatkaa kiertämistään, ja suosittelen vahvasti mikäli tilaisuus siihen jossain tarjoutuu."
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista -blogi, 9.8.2024
Keskusteluja Tyynellä valtamerellä – Teatterikesän Out of the Blue on dokumenttiteatteria parhaimmillaan
"Journalistisen tarkka esitys aiheesta, josta tiedämme jopa hämmentävän vähän."
– Jussi Kareinen, Kulttuuritoimitus, 9.8.2024
Iggy Malmborg: Satan
"Satan on varsin kiehtova monologi, joka alun tavanomaisesta kasvutarinasta kasvaakin joksikin suuremmaksi."
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista -blogi, 8.8.2024
Näytelmä, jonka nimeä en muista (Joitakin keskusteluja merkityksestä)
"Joku on ehkä kuullut jonkun sanoneen jotain ja sitä sitten vatvotaan. Odotetaan jotain tapahtuvaksi."
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla, 7.8.2024
Kajaanin kaupunginteatterin vahva Anna Liisa
"Anna Liisa on teatteriesitys, joka sukujen hautaamat ja hautomat salat täydellisesti, rehdin rehellisesti putsaa edellisten polvien tulehtumisista ja vie meidät rajusti mukaansa Suomen kansan naisasian ja sukupuolten tasa-arvon keskipisteeseen."
– Tarmo Virtanen, Lahen uutisia, 7.8.2024
Teatterikesän sisällön ennakkotunnelmissa
"Juontajana [toiminut Auvo Vihro] oli humaani näyttelijä, teatteriohjaaja, selkeä ammattitaitaja."
– Tarmo Virtanen, Lahen uutisia, 7.8.2024
Arkea ja kauhua veteraaninäyttelijöiden dementiapuistossa – Akse Petterssonin absurdi tragikomedia sai hymyn hyytymään
"Kolmen näyttelijän yhä uudelleen vaihtuvat roolivaatteet, tekonenät ja peruukit kertoivat niistä, yleensä täysin turhista yrityksistä, joilla me pyrimme sopeutumaan tähän kiihtyvään muutokseen."
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja, 7.8.2024
Kaksi näytelmää: SATAN ja Kysy siskoilta
"Teatterikatsomon voisi täyttää väsyneillä, itsensä rumiksi ja vanhoiksi kokevilla naisilla ja moni heistä kävelisi esityksen jälkeen ulos salista rinta rottingilla ja oven karmit ryskyen"
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla, 7.8.2024
Turun siskot avasivat Teatterikesän
"Kaiken kaikkiaan, hormonien selvittelyn motiivina Rasilan asettamat toiveet itselleen sopivat vähän jokaiselle: Vanheta rohkeasti, tyylikkäästi ja huumorintaju säilyttäen."
– Heljä Vasara, Tampester Teatro, 7.8.2024
Red Nose Company, Mieletön
"Rednose Company kannattaa nähdä vähintään kerran elämässä ja se on mahdollista, sillä esitykset kiertävät Suomea ristiin rastiin."
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla, 6.8.2024
Timo Ruuskasen monologinäytelmän antama kuva suomalaisesta sankarista oli informatiivinen ja kiltti
"Rautavaaralle hyvä tarina merkitsi aina enemmän kuin usein arkinen ja tylsä totuus."
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja, 6.8.2024
Kohti valaistumista klovnerian kautta – Red Nose Companyn Mieletön Teatterikesässä
”Red Nose Companyn esityksistä välittyy lämpö ja ymmärrys kaikkea inhimillistä kohtaan.”
– Jussi Kareinen, Kulttuuritoimitus, 6.8.2024
Tampereen 55. kansainvälinen Teatterifestivaali
"Pääohjelmiston tämänvuotisten esitysten sisällöissä pohditaan ihmistä ja yhteiskuntaa, kuten: kenen näkemykset synnyttävät valtavirtaa, historiankirjoitusta tai niin kutsuttuja totuuksia."
– Tarmo Virtanen, Lahen uutisia, 4.8.2024