Teatteriesitys, joka kyllästyi teatteriin
22.6.2022
Anarkistinen nykyteatteriesitys Alku keskikohta loppu käsittelee sukupuoli- ja seksuaalisuusnormeja teatterissa ja parisuhteissa vähemmistön näkökulmasta. Esityksessä puretaan turhautumista ja pidätettyä raivoa, joka syntyy elämisestä heteronormatiivisessa maailmassa, ja samalla kyytiä saa kaavoihin kangistunut teatterin perinne. Alun perin taiteelliseksi opinnäytetyöksi luotu esitys on yllätys niin yleisölle kuin näyttelijällekin, joka näkee näytelmätekstin ensimmäisen kerran lavalla.
Tuoreen dramaturgin ristiriitainen suhtautuminen teatteriin
Esityksen käsikirjoittaja ja ohjaaja Arni Rajamäki valmistui Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelmasta vuonna 2021. Opintoihin hän hakeutui ilman aikaisempaa teatteritaustaa, motivaation lähteenään halu kirjoittaa. Koulutuksessa hän tutustui myös ohjaamiseen, ja viime vuosina tuore teatteritaiteen maisteri on työskennellyt esitysdramaturgina.
Rajamäki kuvaa suhdettaan teatteriin ristiriitaiseksi, ja tämä ristiriita on vaikuttanut suuntaan, jonka Alku keskikohta loppu on ottanut. Taiteellisen opinnäytetyön luomisen prosessi on herättänyt hänessä kysymyksiä, joihin esitys antaa näkökulmia.
– Tarvitseeko teatterintekijän rakastaa teatteria? Tarvitseeko teatteriesityksen rakastaa teatteria? Millainen olisi teatteriesitys, joka on kyllästynyt teatteriin?
Suorituspaineiden hylkääminen johti kiehtovaan keskeneräisyyteen
Esityksen yhteiskunnallisena kontekstina on kulttuurissamme vallitseva cis-sukupuolisuuden ja heteroseksuaalisuuden normi sekä normiin liittyvät elämänmuoto ja maailmankuva. Viime vuosina kyseisistä normeista käyty arvokeskustelu sekä aiheen nostattamat vaikeat tunteet ovat pohjana Rajamäen teokselle.
Lopputyöhön liittyi suorituspaineita, ja kirjoitusprosessissa alkuun pääseminen tuntui Rajamäestä haastavalta. Teos alkoi saada muotonsa, kun hän pyrki madaltamaan kirjoittamisen kynnystä ja kyseenalaistamaan koulussa oppimiaan teatterin tekemisen sääntöjä, kuten näytelmän rakennetta ja esityksen harjoitteluprosessia.
– Lopulta yritin madaltaa tekemisen kynnystä miettimällä, mitä jos "täydellisen suorituksen" sijaan alisuorittaisinkin tän suuren lopputyötehtävän ja mitä siitä seuraisi taiteellisesti. Mua viehättää tietynlainen kieli poskessa tekeminen ja "huonon" estetisointi, ja keskeneräinen on usein paljon jännittävämpää kuin täydelliseksi loppuun hiottu.
Vaikka esitys ei ole täysin viimeistelty teatterispektaakkeli, on tyylilaji vaatinut paljon työstämistä. Kirjoitusprosessissa Rajamäkeä on kiehtonut vapaus pyrkimyksistä onnistua ja kuulostaa älykkäältä, minkä sijaan hän on antanut kehittymättömien ja varomattomien ajatusten poukkoilla. Tekstin lisäksi työtapa näkyy esityksessä, kun näyttelijä esittää tekstin harjoittelematta.
Katselukokemuksen ainutlaatuisuus
Jokainen Alku keskikohta loppu -näytös on ainutlaatuinen kokemus, sillä näyttelijä tekee esitystilanteesta omanlaisensa. Vaikeista ja vihaisista tunteista kummunnut teksti kehittyy eri suuntiin näyttelijän ja yleisön kohdatessa, ja sen alkuperäinen lataus kääntyy. Rajamäki on saanut palautetta esityksen katselukokemuksesta:
– Olen kuullut että teosta katsoessa on aika tietoinen omista reaktioistaan, ja että kun naurattaa niin samalla miettii "saako tälle nauraa".
Millaista on tulevaisuuden teatteri?
Tulevaisuudessa Rajamäki haluaisi tehdä ja nähdä sellaista teatteria, jonka eteen tehdystä työstä maksetaan kunnolla ja jossa taiteilijoiden työolosuhteista pidetään huolta.
– Siitä seuraa tarkasti ajateltua ja tekijöidensä näköistä taidetta ja sellaista haluan tehdä ja nähdä.
Kulttuurialalla hyviä työolosuhteita ei voi ottaa vielä itsestäänselvyytenä, ja rakenteet vaativat ravistelua. Mallia voi ottaa tyylistä, jolla Alku keskikohta loppu haastaa perinteitä.
Alku keskikohta loppu esitetään Kellariteatterissa maanantaina 1.8. klo 19.00 ja tiistaina 2.8. klo 15.00. Osta liput täältä.
Teksti on kirjoitettu Arni Rajamäen haastattelun pohjalta.
Teksti ja haastattelu: Reetta Toivettula