Perjantain tiedotustilaisuuden antia
11.8.2017
Teatterikesän festivaaliviikon viimeisessä tiedotustilaisuudessa paneuduttiin esitysten syntyprosesseihin. Teosten tekijät kertoivat vapaamuotoisesti esityksissä käsiteltävistä teemoista ja nivoivat niitä myös julkiseen keskusteluun: miten esimerkiksi kansallisuus näkyy teoksissa ja millainen merkitys poliittisen taiteen tekemisellä on yhteiskunnille ja yhteisöille? Tiedotustilaisuuden lopuksi julkistettiin Teatterikesän taiteellisen johtoryhmän uusi kokoonpano. Milja Sarkola ja Erik Söderblom väistyvät ja tilalle taiteelliseen johtoryhmään tulevat Hilkka-Liisa Iivanainen ja Aleksis Meaney.
= = = = = = = = =
Natalia Kaliada & Maria Alyokhina: Burning Doors
Tiedotustilaisuudessa ääneen pääsivät ensimmäisinä poliittisen Burning Doors -teoksen ohjaaja Natalia Kaliada sekä teoksen kanssasuunnittelija ja esiintyjä Maria Alyokhina. Kaliada painotti puheessaan, kuinka Burning Doors perustuu tositapahtumiin ja tosielämässä kuultuihin kertomuksiin.
”Tarkoituksenamme on tuoda teatteriin jotain uutta ja samalla pureutua suuriin poliittiisiin ongelmiin ja kysymyksiin”, totesi Kaliada.
Lopuksi yleisöstä tiedusteltiin, pelottaako Alyokhinaa ja Kaliadaa koskaan.
”Meille se on elämää”, totesi Kaliada rauhallisesti. Hän kuitenkin lisäsi, että hänen lähipiirinsä on joutunut poliittisen vainon kohteeksi Belarus Free Theatren tekemän taiteen vuoksi.
”Kyllä, meitä pelottaa, mutta emme pelkää itsemme puolesta vaan sen kärsimyksen, joita vanhempamme ja lapsemme ovat joutuneet tekojemme vuoksi kokemaan”, lisäsi Kaliada. Maria Alyokhinalla oli yleisön esittämään kysymykseen yksiselitteinen vastaus: ”Ei”. No.
TTT Suuri näyttämö
Pe 11.8. klo 19.00
La 12.8. klo 13.30
=========
Elina Izarra Ollikainen: Karkotetut
Burning Doors perustuu vahvasti tositapahtumiin, mutta pääohjelmiston Karkotetut-esitykseen on ohjaaja Elina Izarra Ollikaisen mukaan tuotu dokumentaarisen materiaalin lisäksi fiktiivistä kerrontaa. Karkotettuja ei olla Izarra Ollikaisen mukaan esitetty aikaisemmin missään muualla kuin Porissa, joten Tampereen Teatterikesän yleisö on sen suhteen erityisessä asemassa.
Izarra Ollikainen on työryhmänsä kanssa miettinyt, että näytelmää saatettaisiin päivittää, mikäli teoksen kanssa tullaan kiertämään vielä kauemminkin. Esimerkiksi näytelmässä näkyviä videotallenteita saatetaan vaihtaa.
”Näytelmässä jäädään nyt viranomaistasolle. En ole teoksessa valitettavasti lähtenyt haastamaan hallitusta. Sen suhteen näytelmän olisi voinut viedä vielä pidemmälle”, sanoo Izarra Ollikainen. Hän ei kuitenkaan usko, että esitystä kehittäisiin suuntaan, jossa käsiteltäisiin myös hallitusta.
”Nyt huokaisen vähän aikaan tämän aiheen kanssa”, kommentoi Izarra Ollikainen näytelmän jatkokehittämistä.
TTT Kellariteatteri
Pe 11.8. klo 19.00
La 12.8. klo 16.00
=========
Atro Kahiluoto & Reija Hirvikoski: Arktinen Hysteria
Izarra Ollikaisen jälkeen puheenvuoro annettiin Arktisen Hysterian ohjaajalle Atro Kahiluodolle sekä teoksen lavastus-, projisointi- ja pukusuunnittelijalle Reija Hirvikoskelle. Arktinen hysteria on Marko Tapion kirjoittaman samannimisen romaanin dramatisointi.
”Arktinen hysteria asettuu ikään kuin toisaalta "väinölinnalaista" projektia vastaan, joka Marko Tapion näkökulmasta on kurjuuden ja köyhyyden romantisointia, mutta toisaalta myös kriittiseen asemaan suhteessa valkoisen Suomen historiankirjoitukseen”, toteaa Kahiluoto.
Suomalaisuuden ja kansallisuuden teema puhutti myös Hirvikoskea: ”Mielestäni on tärkeää kertoa ja keskustella menneestä ja suomalaisuudesta, jotta emme päätyisi sellaiseen tilanteeseen, josta esimerkiksi Belarus Free Theatre kertoo.”
Teos ei ole kuitenkaan ole Kahiluodon ja Hirvikosken mukaan kertomus suomalaisuudesta. Se on teos, jossa ollaan tulkinnanvaraisen menneisyyden ja epävarmuuksien täyttämän tulevaisuuden ristipaineessa. Kahiluodon mukaan Arktinen hysteria pyrkii nostamaan tässä ristipaineessa esille kysymyksen siitä, miten ihmisille käy.
TTT Eino Salmelainen
Pe 11.8. klo 19.00
La 12.8. klo 13.00
=========
Elina Snicker ja Matti Arnkil: Puolustusvoimat, rakastettuni
Viimeisimpinä vieraina pääohjelmistosta pääsivät ääneen Riihimäen Teatterin Puolustusvoimat, rakastettuni -teoksen ohjaaja Elina Snicker sekä Riihimäen Teatterin toimitusjohtaja Matti Arnkil.
Teatterikesän taiteellisen johtoryhmän Miko Jaakkola kommentoi omaan katsojakokemukseensa perustuen, että esityksen ensimmäinen puoliaika on tarinallisesti toista puoliaikaa ehjempi ja toinen puoliaika on tyylillisesti aivan toisenlainen. Snicker myötäili:
”Ajattelin, että ensimmäinen puoliaika on ikään kuin armeijan tai yhteiskunnan järjestelmä, ja toinen puoliaika on kehon omaa järjestelmää; hengitystä.”
TT Frenckell
La 12.8. klo 20.00
Su 13.8. klo 14.00