Kansainvälisiä vieraita festivaaliviikon toisessa tiedotustilaisuudessa
7.8.2019
Festivaaliviikon toisessa tiedotustilaisuudessa oli mukana Pääohjelmiston kansainvälisiä vieraita.
Keisha Thompson: Man on the Moon
Manchesterilaislähtöinen Keisha Thompson on teatteritaiteilija, esiintyjä, kirjailija ja runoilija.
– Tein lapsena kaikkea, minua rohkaistiin paljon.
Thompson kertoo olevansa todella innoissaan Suomen-vierailustaan; taiteilija on aiemmin käynyt Ruotsissa, mutta Suomessa hän pääsee käymään nyt ensimmäistä kertaa. Thompson kommentoi pitävänsä erityisesti suomalaisesta ruoasta.
Thompson kertoo pohtineensa paljon isyyttä ja maskuliinisuutta, mikä vaikutti Man on the Moon -monologiesityksen syntyyn.
– Aina kun luin näistä aiheista, tekstit olivat sävyltään todella negatiivisia. Samaan aikaan en ollut kuullut omasta isästäni viiteen kuukauteen. Halusin tehdä esityksen näiden aiheiden ympärille, ja se oli myös tapa käsitellä asioita omassa elämässäni ja aloittaa keskustelua.
Thompson on kiinnostunut matematiikasta, logiikasta ja astronomiasta: avaruusteemaa on sekä esityksessä Man on the Moon että Thompsonin kirjoittamassa kirjassa Lunar.
– Innoitus näihin aiheisiin on tullut isältäni. Tein matemaattisia tehtäviä jo ennen koulua. Olen aina rakastanut matematiikkaa ja pitänyt sitä luovana, mutta matematiikasta ei keskustelussa yleensä puhuta luovana aiheena. Esitystä valmistellessani tuntui luonnolliselta hyödyntää tätä minulle ja isälleni yhteistä kiinnostuksenkohdetta. Kun tein taustatutkimusta esitystä varten, Kuu nousi esiin toistuvasti.
Thompson kokee, että Britanniassa monikulttuurisuutta ei hyväksytä tänä päivänä yhtä hyvin kuin 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa. Konkreettisia esimerkkejä negatiivisesta kehityksestä ovat brexit ja Windrush-skandaali.
– Britanniassa tapahtuu useita oudoilta tuntuvia asioita. 1900-luvulla ja 2000-luvulla ilmapiiri oli hyväksyvämpi, mutta nyt asiassa on menty taakse päin. Yritän tehdä parhaani vaikuttaakseni asioihin – mietin, mitä voin tehdä, miten voin auttaa. Toivon, että tarinani kertominen levittää ymmärrystä.
TTT Kellariteatteri
Ke 7.8. klo 19.00
To 8.8. klo 14.00
IIPM (International Institute of Political Murder) & Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles: La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)
IIPM:n dramaturginen assistentti François Pacco kertoi hieman IIPM:n taustoista ja perustamisesta. Kollektiivi perustettiin vuonna 2007. Ryhmän töissä on hänen mukaansa ollut jo alusta asti samoja elementtejä, joiden parissa Milo Rau edelleen työskentelee, mukaan lukien La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I).
– Teokset ovat traagisia tapahtumia kokeneiden ihmisten todistajanlausuntoja, sanoo Pacco.
La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I) on ensimmäinen osa Histoire(s) du théâtre -teosten sarjaa. Myös sarjan toinen osa on jo ehditty esittää Avignonin festivaaleilla 2019, IIPM:n tuotannoista vastaava Mascha Euchner-Martinez kertoo.
Pacco kertoo, että ajatus Histoire(s) du théâtre (I) -teosten sarjan taustalla perustuu teatterin historiaan ja tarinaan.
– Muinaisina aikoina teatteriesitykset perustuivat murhiin, kuolemiin ja tragedioihin.
La Reprise -teoksessa tekijät pyrkivät valottamaan sitä, kuinka tragedian syvin olemus on siinä tosiasiassa, ettei tapahtunutta voi selittää tai tosissaan ymmärtää.
– Teoksen aiheen, liegéläisen nuoren miehen murhan, taustalla olivat osittain homofobiset syyt, mutta samaan aikaan suuressa osassa oli sattuma ja se, että tapahtumasta osalliset sattuivat olemaan tietyssä paikassa, tiettyyn aikaan.
TTT Suuri näyttämö
La 10.8. klo 20.00
Su 11.8. klo 13.00
Sofia Södergård: SLICK
Ruotsalainen Sofia Södergård esittää Teatterikesässä ensimmäisen kansainvälisen esityksensä teoksestaan SLICK. Esityksessä Södergård on drag kuningas Qarl Qunt. Hahmon syntyyn vaikuttivat Södergårdin kokemukset yöelämässä.
– Kiinnostuin siitä, miten kehonkielellä saa aikaan maskuliinisia tai feminiinisia vaikutelmia. Noin 5 vuotta sitten innostuin dragista. En kuitenkaan tiennyt, missä tehdä dragia: Tukholmassa oli kyllä drag kuningattaria, mutta ei drag kuninkaita. Löysin kuitenkin drag-klubin, jossa testata hahmoa. Mielenkiintoista oli, että vaikka kaikki tiesivät paikan olevan drag-klubi, ihmiset lähestyivät minua eri tavalla ollessani Qarl, Sofia taustoittaa hahmon syntyä.
– Aloin tutkia tätä ilmiötä myös drag-yhteisön ulkopuolella DJ:n keikoillani. Soitin samaa musiikkia sekä Sofiana että Qarlina, mutta ihmiset lähestyivät minua eri tavalla: Qarlina ollessani ihmiset heittelivät kanssani ylävitosia, Sofiana työskennellessäni ihmiset tulivat enemmän esittämään negatiivisia kommentteja esimerkiksi soittamastani musiikista.
Södergård on saanut runsaasti positiivista palautetta SLICK-esityksestään. Toista samanlaista artistia ei Ruotsissa tällä hetkellä ole. Esityksessä on jokaiselle jotakin: Qarlissa on piirteitä, jotka jokainen voi tunnistaa joko omasta lähipiiristään tai miesten representaatioista populaarikulttuurissa. Esityksessä on syvyyttä, mutta sitä on myös helppo seurata.
– Esityksessä nähdään Qarl sekä lavalla että lavan takana. Yleisö pääsee näkemään Qarlin sekä showpersoonana että omana itsenään.
Teatterimonttu
Ke 7.8. klo 19.00
To 8.8. klo 14.00
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu: N.E.G.R.O. – Nhaga & Erista Growing ’n Reaching Out
Geoffrey Erista esittää Teatterikesässä taiteellisen opinnäytetyönsä Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun. Esitys alkoi kehittyä jo Eristan ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuonna.
– Meillä on ykkös- ja kakkosvuonna kevätlukukaudella itsenäisen työn viikko, jolloin koulusta heivataan viikoksi pois, lyödään kaksikymppiä kouraan ja takaisin on tultava taiteellisen lopputuleman kanssa, ja koulun resursseja ei saa käyttää millään tavalla. Sain tällöin idean lähteä tutkimaan feminiinisiä ja maskuliinisia rajoja, Erista kertoo. Taiteilija jatkaa, että hän tunsi omaa maskuliinista puoltaan jo ennestään, joten hän lähti kaivamaan itsestään esiin feminiinisiä puoliaan, joita oli joutunut lapsuudestaan asti pitämään pinnan alla. Näin hän loi Primadonna-hahmon.
– Tiesin jo varhaisessa vaiheessa, että esitys tulee olemaan fragmentaarinen ja episodimuotoinen. Kehyskertomuksena tuli olemaan Primadonna-hahmo, ja lisäksi halusin tuoda esille muiden toiseutettujen ja rodullistettujen henkilöiden tarinoita. Minua kiinnosti tutkia, millaista on olla vähemmistö vähemmistön sisällä.
Esitykset Demoteatterilla loppuunmyytyjä.
Koostanut Sanna Stenberg ja Salla Hokkanen