Jokaisen Eino Leinon takaa löytyy iso joukko naisia – kaikissa rooleissa Pinja Hahtola
25.7.2019
– Oi, maailma on niin täynnä mielenkiintoisia aiheita! huudahtaa näyttelijä Pinja Hahtola, kun häneltä kysytään esitysideoiden lähtökohdista. Hahtola on omien sanojensa mukaan kova innostumaan, ja löytääkin itsensä tämän vuoksi kiinnostavista marginaalisemman teatterin produktioista.
Kiinnostava esitys on myös Tampereen Teatterikesän Ohjelmateltalle saapuva esitys Eino Leinon eksät, jonka käsikirjoitus on Hahtolan omaa käsialaa. Esityksen ohjauksesta vastaa Seppo Honkonen.
Eino Leinon eksät tarttuu huumorilla kiinni Suomen kansallistaiteilijan naisseikkailuihin tuoden eksien näkökulman esille. Ja painavaa sanottavaa heillä onkin rakkaastaan, kun Hahtola painaa näyttämöllä täysillä roolista toiseen. Esitys on niin kutkuttava, nerokas ja mukaansatempaava, että se valittiin parhaaksi esitykseksi Oulun valtakunnallisessa monologikilpailussa tämän vuoden helmikuussa.
Humoristista naisasiaa
Hahtola kertoo menevänsä taiteessa aina sisältö edellä, ja varsinkin naisasia on lähellä hänen sydäntään. Hahtola onkin näyttelijätyönsä ohella ollut käynnistämässä naisten oikeuksiin pureutuvia teatteriprojekteja mm. Somaliassa ja Tansaniassa.
Toinen asia, mikä on lähellä Hahtolan sydäntä, on huumori sen monissa muodoissa. Hahtolan mielestä erityisen kivaa on yhdistellä asioita, joita ei yleensä mielletä toistensa pareiksi, kuten kansakunnan kaapin päälle kohotettu kansallistaiteilija ja tämän miinuspuolista tilittävä ex-vaimo.
Esityksen naishahmot ovat päätyneet edustamaan erilaisia, ehkä stereotyyppisiäkin naistyyppejä, joiden joukosta löytyy niin katkeraa, kitisevää, kulisseja kannattelevaa, kaihoisaa ja kaiken yläpuolella olevaa eksää.
Hahtolalle hahmot ovat ikään kuin omia lapsia, joita on vaikea laittaa millään tavalla paremmuusjärjestykseen. Hän kuitenkin mainitsee Maila Talvion ikääntyneemmän matamin röyhkeydessä ja sopimattomassa käytöksessä olevan jotain erityisen riemukasta näytellä.
Satuja ja metamorfoosia
Eino Leinon eksät -esityksessä nostetaan lauteille myös koko kansan satukuningatar Anni Swan, jonka ensimmäinen monista teoksista julkaistiin vuonna 1901. Swanin saduissa henkilöhahmot kokevat usein metamorfoosin eli muuttumisen eläimeksi joko rangaistuksena tai palkintona. Jos Pinja Hahtola muuttuisi eläimeksi, niin miksi eläimeksi hän muuttuisi?
– Vanhana heppatyttönä muuttuisin tietysti hevoseksi, sanoo Hahtola, jolle metamorfoosi olisi luonteenomaisesti sekä rangaistus että palkinto.
Hahtola kuvailee omasta muodonmuutoksestaan syntyvän opettavaisen sadun kertovan kiltin suoriutujan muuttumisesta työhevoseksi, joka päivittäisten kyntötöiden lisäksi purkaa yökaudet sähköposteja kömpelöillä kavioillaan ja ravaa laput silmillään suorituksesta toiseen. Tarinan edetessä sankarimme kasvaa henkisesti irtautuen kahleistaan, ja laukkaa lopussa villinä ja vapaana mittaamattoman suurilla kukkaniityillä, joita ei uhkaa 500-kertaiseksi nopeutunut kasvilajien sukupuutto.
Ohjelmateltalla ei valitettavasti tänä vuonna nähdä hevos-Hahtolaa, mutta eiköhän Antiikin muusan, L. Onervan ja Aino Kallaksen tunnemyrskyistä riitä puhuttavaa pitkäksi aikaa.
Menestyvän naisen takana on mies
Eino Leinon elämää monien rakastajiensa kanssa kuvaa sanonta ”jokaisen menestyvän miehen takana on nainen.” Tässä tapauksessa naisia oli tietysti useita. Hahtola haluaa kääntää sanonnan myös toisinpäin ja mainitsee sen olleen kouriintuntuvan todellista Eino Leinon eksien tapahtuma-aikoina 1900-luvun alussa, jolloin nainen oli aina jonkun miehen holhouksen alainen. Joko isän tai aviomiehen.
Menestyäkseen naisen tuli tuona aikana olla erityisen voimakastahtoinen leski, kuten esimerkiksi Minna Canth, tai sitten taustavoimista piti löytyä kannustava isä tai menestyshaluille suopea aviomies. Moni asia on Hahtolan mukaan nykyään onneksi paremmin.
– Kyseinen fraasi taipuisi nykyään muotoon ”jokaisen menestyjän takaa löytyy toinen ihminen.” On se sitten puoliso, kasvattaja, sisar tai kuka vaan, joka tukee, kannustaa ja uskoo silloinkin, kun itse ei meinaa uskoa löytyä, summaa Hahtola.
6.8. klo 21.30
Liput 25 € Teatterikesä / 27,50 € Lippupiste
Kesto 1h 10min
Tampereen keskustori ti 6.8. – la 10.8.
Teksti: Fanniina Tuomola