Jokainen on joskus sivuhenkilö

9.8.2017

Sivulliseksi jääminen on inhimillistä, mutta myös hävettyä. Ulkopuolisuuden tunnetta on vaikea edes sanallistaa. Teatterikesän Pääohjelmiston Sivuhenkilöt tarjoaa monipuolisella ilmaisullaan tarttumapintaa siihen, millaista on jäädä vaille kosketusta ja miltä tuntuu, kun joku koskettaa. Teos on nykysirkusproduktio, joka käsittelee marginaaliin jäämistä ja sivullisuutta.

“Jokainen kokee jossain elämänvaiheessa sivuhenkilöyttä. Se ei ole vain joidenkin ihmisten kohtalo”, toteaa Sivunhenkilöissä esiintyvä Milla Järvinen.

Järvinen on Lahden Koulutuskeskus Salpauksesta valmistunut sirkusartisti, joka on hakenut oppia myös ranskalaisesta Le Lido Centre des Arts du Cirque -koulusta. Le Lido tunnetaan Euroopassa uuden sirkuksen edelläkävijänä. Koulun opiskelijoita kehotetaan ja kannustetaan Järvisen mukaan ilmaisemaan ja olemaan läsnä ennakkoluulottomasti; rajoja kokeillen. Vapaaksi ilmaisijaksi itsensä mieltävä ilma-akrobaatti on saanut tuoda osaamistaan Sivuhenkilöihin, jonka keskiössä ovat rajattomuus ja ilmaisun vapaus.

”Itse edustan ihmisenä niin sanottua genrettömyyttä niin esitystaiteissa kuin muussakin elämässä. Mielestäni ihmisten tulisi yhdistellä ja ”pistellä rohkeasti menemään”. En koe määritelmiä tarpeellisiksi. Pahimmassa tapauksessa ne voivat vain kahlita, ja siksi niitä on syytä välttää. Yksi taiteen tehtävistä on mielestäni nimenomaan laajentaa käsityksiä eikä luokitella niitä.” tiivistää Järvinen.

Sivuhenkilöt yhdistää eri ilmaisumuotoja, ja sen esiintyjät ovat olleet mukana produktion suunnittelussa yhdessä ohjaaja Alma Lehmuskallion kanssa. Vaikka teoksen työryhmän jäsenillä on ollut selkeät roolit, ryhmän hierarkia on Järvisen mukaan ollut ihanan hengittävä. 

“Nämä tyypit tässä produktiossa, siis ah! Saa olla oma itsensä, jakaa häpeänsä ja epävarmuutensa, ja sitten vielä saa siihen tukea. Meidän porukassa vallitsee syvä ymmärrys”, tuumii Järvinen. 

Ymmärrys ja toisten tukeminen näkyvät katsojalle loppuunhiottuina liikkeinä. Työryhmän jäsenet tuntevat toisensa ja ovat tehneet lumoavista akrobatialiikkeistä merkityksellisiä. Esiintyjät haluavat herättää katsojassa liikkeen ihailun lisäksi kysymyksiä liikkeen takana olevasta tunteesta tai ajatuksesta. Akrobatialiikkeet tuovat esitykseen syvyyttä, mutta teatteriesityksen ohjaaminen sirkus edellä ei ole Suomessa tavanomaista. Suunta on kuitenkin Järvisen mukaan muuttumassa:

“Omasta puolestani koen, että sirkus on tätä nykyään mukavaa vauhtia vakiinnuttamassa paikkaansa esittävien taiteiden kentällä.”

Sirkus on visuaalisesti näyttävä laji, joka samaan aikaan kykenee kehollistamaan herkimpiäkin puheenaiheita ja tunne-elämän nyansseja. Sivuhenkilöiden erityisyydeksi Järvinen mainitseekin, että se kykenee tekemään keholla näkyväksi sen, mitä tapahtuu pään sisällä. Esitys saattaa myös yllättää, sillä se pukee sanoiksi ja nonverbaalisiksi viesteiksi kaikkein inhimillisimmän: tarpeen tulla nähdyksi ja kosketetuksi.

“Mitään muuta ei haluaisi kuin että joku koskettaisi, ja sitten kun se tapahtuu, niin sitä ei osaakaan vastaanottaa”, Järvinen sanoo esitykseen viitaten. 

Sivuhenkilöt Pakkahuoneella keskiviikkona 9.8. klo 19.30 & torstaina 10.8. klo 14. Liput 34 / 32 € Teatterikesä | 37,50 / 35,50 € Lippupiste. Kesto 1h 10min. 

Liput ja lisätiedot

 

Minna Hemmilä

Teksti on laadittu kirjoittajan tekemän haastattelun pohjalta.

Muut lähteet:  

- Milla Järvisen kotisivut (14.6.2017)
- Punk-sirkusta ranskalaisin opein (12.10.2015)
- Sivuhenkilöt: ohjaajan pohdintoja (7.11.2016)

<< Takaisin