Ensimmäinen tiedotustilaisuus: Esittelyssä Pääohjelmiston alkuviikon esitykset

6.8.2018

Tänään polkaistiin käyntiin juhlavuottaan viettävä Tampereen Teatterikesä! Festivaaliviikon kolmesta tiedotustilaisuudesta ensimmäisessä kuultiin Pääohjelmiston alkuviikon esitysten taustoista.

= = = = = = = = = = = =

LizArt Productions & toxic dreams: The Audition for the Role of Stephen Hawking in the Theory of Everything

Itävaltalaisryhmien yhteistyön tuloksena syntynyt The Audition käsittelee suuria kysymyksiä siitä, kuka on hyvä näyttelijä, kuka katsoo ja kuka näyttelee. Esityksessä pohditaan, kumpi on uskottavampi: vammaista ihmistä esittävä ihminen, jolla ei ole vammaa, vai vammainen ihminen, joka esittää vielä vammaisempaa ihmistä? Ohjaaja Yosi Wanunu vertaa asetelmaa nykyään käsittämättömältä tuntuvaan tilanteeseen: ennen vaaleaihoisten näyttelijöiden kasvot maalattiin, jotta he voisivat esittää tummaihoisia ihmisiä. Syvällisyydestään ja kantaaottavuudestaan huolimatta The Audition ei synkistele liikaa.

– Huumori on joskus ainoa keino käsitellä tiettyä aihetta, jotta siitä ei tule liian vakavaa ja dramaattista, Wanunu sanoo.

– Usein yleisössämme vammaiset ihmiset nauravat ensin. Joskus huumori on ainoa keino selvitä.

Teatterimonttu
Ma 6.8. klo 19
Ti 7.8. klo 16

= = = = = = = =

Teatteri Jurkka: Kikka Fan Club

Näyttelijä Pia Andersson tekee huikean roolisuorituksen kunnianosoituksena menestyksekkäälle laulajalle, Kikalle. Kikkaan liittyi mielenkiintoinen ristiriita: hänet nostettiin jalustalle ja häntä ihailtiin, mutta samanaikaisesti kritisoitiin.

Anderssonin mukaan Kikka Fan Club on saanut paljon kiitosta ja kerännyt runsaasti yleisöä, koska esitys kertoo myös faneista. Suureen suosioon on myös toinen syy:

– Ihmisillä on ikävä Kikkaa, Andersson toteaa.

TTT Kellariteatteri
Ti 7.8. klo 19
Ke 8.8. klo 12.30 ja 16.30

= = = = = = = =

Anna-Mari Karvonen, Anni Puolakka & työryhmä: Amor fati

Amor fatin luomisprosessi lähti savesta ja sen tuomasta vastapainosta elämän digitaalisuudelle. Myöhemmin mukaan tuli Brad Pittin antama haastattelu GQ-lehdelle, jossa hän kertoi saavansa turvaa ja lohtua saven muovaamisesta ja kuvataiteista.

Esitystä haluttiin työstää pitkään ja rauhassa, ottaa aikaa saven kanssa. Lopulta savesta tuli esityksen päähenkilöä esittävälle Samuli Niittymäelle eräänlainen vastanäyttelijä. Yksinkertaiseenkin maa-ainekseen voi löytyä uusia näkökulmia.

– Savella on muisti, se muistaa aikaisemmat muotonsa, Anni Puolakka sanoo.

Pakkahuone
Ma 6.8. klo 19
Ti 7.8. klo 13

= = = = = = = =

Ruusu Haarla & Julia Lappalainen: Turkka kuolee

Jo opiskeluaikanaan Ruusu Haarla ja Julia Lappalainen tiesivät haluavansa käsitellä tiettyjä teemoja tulevassa työssään, kuten ruumiillisuutta, seksuaalisuutta ja katseen kohteena olemista. Kun Jouko Turkka kuoli vuonna 2016, tekijät huomasivat kaikkien näiden teemojen olevan yhteydessä toisiinsa ohjaajan kautta.

Odotettu ensi-ilta Turkka kuolee pohjaa huolelliseen taustatyöhön ja Turkan entisten oppilaiden antamiin haastatteluihin. Haarla kertoo kiinnittäneensä huomiota Turkan ristiriitaisuuteen: hänen pedagogiikkansa oli kyseenalaista, mutta silti häntä on nostettu jalustalle.

– Trauma tuntuu jääneen käsittelemättä kollektiivisesti, vaikka oppilaat itse olisivat hyväksyneet kokemuksensa. Huomasimme, että alusta asian yhteiselle käsittelylle on puuttunut, Haarla kertoo.

Tekijöillä on tietty etäisyys Turkkaan, sillä he eivät ole koskaan itse olleet tämän opissa. Jokin muutos heidän omassa suhtautumisessaan kuitenkin tapahtui esitystä tehdessä.

– Turkkaa piti aluksi legendana, mutta kyllä se jotenkin kutistui prosessin aikana ja häntä alkoi ymmärtää ihmisenä, Lappalainen kertoo.

TT Frenckell
To 9.8. klo 19
Pe 10.8. klo 15.30

= = = = = = = =

Tampereen Työväen Teatteri: Tytöt 1918

Ohjaaja Sirkku Peltola kertoi TTT:n suurmusikaalin taustoista. Naiskaartilaisten tarinaa ja historiallista aihetta täytyi hänen mukaansa käsitellä hyvin modernin musiikin keinoin, ja tämä kuuluu esityksen äänimaailmassa. Lavalla nähdään muun muassa kuorollinen nuoria laulajia. Peltolan mukaan lavalle oli tärkeää saada samanikäisiä ihmisiä kuin mitä naiskaartilaiset olivat tarttuessaan aseisiin.

Tytöt 1918 -esityksestä on nostettu lainausta "ihminen kasvaa hitaammin kuin tappaja".

– Lause kertoo siitä, että sivistyksen kuori on hyvin ohut. Väkivalta ja sen mahdollisuus on jatkuvasti hyvin lähellä. Väkivalta on niin helppoa, ei vaivatonta, mutta helpompaa kuin ihmiseksi kasvaminen, Peltola avaa. Hänen mukaansa teoksessa on laaja näkökulma, vaikka tapahtumat onkin rajattu Tampereelle. Kaikkea ei kuitenkaan voi mahduttaa lavalle.  

– Venäläinen Nobel-kirjailija Svetlana Aleksijevitš on sanonut, että katsomme menneisyyttä aina tästä päivästä käsin, emme voi katsoa sitä ei-mistään, Peltola kertoo. Ohjaajan mukaan taiteen etu on tämän tosiasian hyväksyminen, kun samanaikaisesti tutkijat pyrkivät objektiivisuuteen ja laajaan, vaikeasti tartuttavaan historiankerrontaan.

TTT Suuri näyttämö
Ti 7.8. klo 12.30


Koostanut Joanna Jokela

 

<< Takaisin