Blogistien näkökulmia Teatterikesään 2019

12.8.2019

Pääset tutustumaan Teatterikesän esityksiin ja lukemaan festaritunnelmia myös blogistien arvioiden kautta. Seuraa tällä sivulla, minkälaisia ajatuksia Teatterikesä ja sen esitykset ovat herättäneet.

Artikkeli päivittyy festivaalin kuluessa ja sen jälkeen.
 

PÄÄOHJELMISTO

Tampereen yliopisto / Näty, Tampereen ammattikorkeakoulu & Tampereen konservatorio: Hair

Nuoret esiintyjät loistivat rooleissaan suloisesti heittäytyen ja nousten mainiosti esityksen fyysisten ja musiikillisten vaatimusten tasolle. Nautinnollisen hienoja yksilö- ja varsinkin ryhmäkohtauksia koettiin, esimerkkinä nimikappaleen eli Hair-biisin voimallinen tulkinta. Myös lavalla ollut musiikinopiskelijoista koostuva bändi veti musikaalin monipuolisen musiikin taitavasti.
– Esa Torniainen, Erinomaisuutta 7.8.2019
 

Kinetic Orchestra: I’m Liquid

Kinetic Orchestran I’m Liquid lavensi omalta osaltaan rajoja, joita me mielessämme rakennamme esittävän taiteen eri osa-alueiden välillä. – – Jarkko Mandelinin ja työryhmän yhdessä työstämä koreografia oli kekseliäs ja ajoittain hyvin hauska – – Esityksen kauneus vei ja kantoi heti ensimmäisestä kohtauksesta lähtien.”
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja 9.8.2019

Tanssijoiden liikekieli näytti rennolta ja samalla hyvin vahvalta. Minulle tuli mieleen liikkuminen osittain painottomassa tilassa, ikäänkuin liike ei missään vaiheessa pysähtyisi.”
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla 7.8.2019

Liike oli soljuvaa, pakotonta, kevyttä ja teknisesti taitavaa. Tätä oli ilo katsoa, ja neljän tanssijan saumaton yhteistyö toimi kyllä joka tasolla. Uskomattomia heittäytymisiä ja kiinniottoja, jotka kysyvät isoa luottamusta toiseen. – – Janne Hastin musiikki ja äänisuunnittelu yhdistelee monenlaista. Letkeää hissimusiikkia, kiihkeämpiä teknorytmejä, soljuvaa sykettä, vouvaavaa aavemaista musiikkia, kunnes lopulta veto loppuu kokonaan, niin äänistä kuin tanssijoistakin. Tanssijat mukautuvat tempoon, kukin tavallaan. Myös Jukka Huitilan valot sykkivät hitaasti hämyssä, ja valaisevat lempeästi. Tunnelma musiikin ja valojen yhteistyöstä on rento ja aistillinenkin.”
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista 6.8.2019
 

Circo Aereo: Lion – The Weird and Magical Abracadabra Circus Show

Gassot’n mimiikka ja klovneria vakuuttivat minut jälleen kerran, että teatterin juuret ja merkitys ulottuvat hyvin kauas aina historian aamuhämärään asti, aikaan, jolloin evoluution myötä ensimmäiset nykyihmiset aloittivat vaelluksensa maan päällä. – – Lion on yhteisön tekemä taideteos, jonka elementtejä ovat Silvennoisen ajateltu ohjaus, Sinkkosen musiikki, Kati Mantereen ja Juho Rahijärven skenografia ja Joni Pakasen taikatemppujen suunnittelu.
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja 7.8.2019

Viidyttävä, esitys, jossa ei ollut tyhjiä hetkiä ja joka jaksoi toistuvasti yllättää ja naurattaa.
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla 6.8.2019
 

Ryhmäteatteri: Harriet

Sarkolan taitava käsikirjoitus ja ohjaus päästävät – – näkyviin ja ääneen naisen, joka on kompleksisempi eikä mahdu perinteiseen muottiin.”
– Eija Mäkinen, Kulttuuriluuta 7.8.2019

Ennen kaikkea tämä näytelmä on näyttelijöiden juhlaa. Varsinkin Harrietia esittävä Söderholm on roolissaan aivan loistelias. Hän saa hahmoonsa sopivasti riehakkuutta, röyhkeyttä ja jopa vietteleväisyyttä, jotka ilmenevät hyvin tästä päähenkilöstä.”
– Jukka L. Savolainen, smackthejack.net 7.8.2019
 

Sofia Södergård: SLICK

Kaipaan esitykseltä tiukempaa väitettä, jotakin, joka tarttuisi mukaan. Siltä osin jään kuitenkin nälkäiseksi, vaikka esiintyjän taitavuutta ihailenkin.”
– Katri Kekäläinen, Huminaa 9.8.2019

Slick oli varsin kiinnostava ja viihdyttävä esitys - ja herätti mietteitä miehisyyden (esittämis)malleista ja yleensäkin koko showmaailmasta. – – Viehättävä nainen onnistui muuntautumaan erinomaisesti, jokaista lanteen pyöritystä ja kulmakarvan kohotusta myöten.”
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista 7.8.2019
 

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu: N.E.G.R.O. – Nhaga & Erista Growing ’n Reaching Out

– – esitys haastoi dialogiin tekijän kanssa, ahdisti ulos välinpitämättömyyden poterosta ja pakotti ajattelemaan.”
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja 10.8.2019
 

Keisha Thompson: Man on the Moon

Thompson kuljettaa tarinaa taitavasti kahden tarkastelukulman, lapsen ja 25-vuotiaan naise, kautta ja kuvaa samlla kolmen kulttuurin – jamaikalaisen, guyanalaisen ja brittiläisen – katveessa varttuvantytön kokemuksia maassa, jossa vallitseva ilmapiiri ja hallitseva katse on yhä valkoinen.”
– Eija Mäkinen, Kulttuuriluuta 12.8.2019

Olemme yhtäaikaa matkalla isää tapaamaan, viiden kuukauden hiljaisuuden jälkeen, ja samalla läsnä Keishan lapsuudessa ja elämässä. Kokonaisuus limittyy hienosti yhteen.”
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista 8.8.2019
 

Nassim Soleimanpour & Bush Theatre: Nassim

”– – esitys oli täydellistä yhteisen läsnäolon taikaa!”
– Heljä Vasara, Tamperster Teatro 10.8.2019

Soleimanpour kuljettaa esitystä koomisen kautta koskettavaan ja Laukkarisen oma empatia kirjailijaa kohtaan tihkuu läpi. Ja viimein lopuksi sydän murtuu katsojaltakin.
– Katri Kekäläinen, Huminaa-blogi 9.8.2019

"Rohkea, tunteisiin menevä, hauska ja helkkarin toimiva esitys."
–Katri Leikola, Paljon melua teatterista 9.8.2019


Kouvolan Teatteri, Kotkan kaupunginteatteri, Riihimäen Teatteri, Tanssiteatteri Minimi, Jyväskylän kaupunginteatteri, Teatteri Eurooppa Neljä, Turun Kaupunginteatteri & Vapaa Teatteri: Miehen kylkiluu

Jotunin ja Roihan yhtälö on täynnä viisauksia ja naurua.”
– Heljä Vasara, Tampester Teatro 10.8.2019
 

Suomen Kansallisteatteri: Kissani Jugoslavia

Kun vaikutuksen tehnyt romaani siirtyy näyttämölle, käy helposti niin, että jotakin juuri minun lukukokemukseni kannalta olennaista ja tärkeää jää saavuttamatta. Tällä kertaa kaipaamaan jään kirjan ahdistavaa, paikoin lohdutontakin tunnelmaa.
– Katri Kekäläinen, Huminaa 11.8.2019
 

Theater Basel: Medea

"On mielenkiintoista valita tämä näkökulma esitykseen. Vähän kuin Tom Stoppardin Rosencrantz ja Guildenstern ovat kuolleet, missä Hamlet on tavallaan taustanäytelmä, jonka tunteminen auttaa ymmärtämään näytelmää eri tavalla."
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista, 10.8.2019

Anne-Louise Sarksin ohjaus oli keskieurooppalaiseen tyyliin hienostuneen pelkistetty. Silti jäin miettimään, oliko näytelmä välillä liiankin osoitteleva.”
– Matti Saarela, Kielipuolen päiväkirja 12.8.2019

Vaikka lapsensurma on aiheena järkyttävä, ottaa esitys siihen älyllisen, lähes steriilin näkökulman. Äidin teko on hirvittävä, mutta sillä ei ole tarvetta mässäillä.”
– Katri Kekäläinen, Huminaa 11.8.2019

"Theater Baselin Medea-esityksessä Euripideen Medeia-tarinaan on otettu poikkeuksellisesti lasten näkökulma ja samalla tuotu tarina nykyaikaan. Näin se näyttäytyykin varsin erilaiselta."
– Esa Torniainen, Erinomaisuutta 19.8.2019
 

Teatteri Jurkka: Nora

Ibsenin klassikkotarina on yhä ajankohtainen ja vielä kun Lehmuskallio työryhmänsä kanssa on taidokkaasti siihen lisänyt tämän päivän elementtejä, on syntynyt ajatuksia herättävä näytelmä. – – Kun tarina on vahva ja käsikirjoitus terävä, se tarjoaa näyttelijöille oivan pohjan taidokkaalle näyttelijätyölle. Kemppi ja Salminen ovat luontevia ja erittäin vahvoja kahtena Norana, – –.”
– Jukka L. Savolainen, smackthejack.net 10.8.2019
 

Klockriketeatern, Sirius Teatern, Teatern Mestola: Marat/Sade

En juuttunut niinkään tekstiin vaan mahtavaan energiaan ja hallittuun sekasortoon, joka näyttämöllä vallitsi. – – Näytelmän visuaalinen toteutus oli upea.”
– Heidi Mäkinen, Ei saa mennä ulos saunaiholla 11.8.2019

Ensemble on mainio ja sietää tulla kokonaisuudessaan kiitellyksi. Alkujaan monikymmenpäinen henkilögalleria on tiivistynyt yhteentoista. Karnevalistinen sekasorto pysyy kaikessa mielipuolisuudessaan loistavasti kasassa yhdeksän näyttelijän ja kahden muusikon voimin.”
– Katri Kekäläinen, Huminaa 11.8.2019


IIPM & Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles: La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I)

"La Reprise alkaa johdannolla teatterista, todellisuuden ja fiktion rajasta. Katsomo on hiiskumaton, imee joka sanan jo ennen kuin rikokseen käydään käsiksi. – –  La Reprise on mullistava monikerroksisuudessaan, julistaen samalla vahvasti taiteen yhteiskunnallista merkitystä."
– Heljä Vasara, Tampester Teatro 14.8.2019

"Tämä sveitsiläis-saksalais-belgialainen tuotanto on true crime -henkistä dokumenttiteatteria, joka alaotsikkonsa mukaisesti pohtii myös teatteria ja sen tekemistä, kuten väkivallan käsittelyä. Toisaalta Raulla tuntuu olevan vahva yhteiskunnallinen näkökulma.."
– Esa Torniainen, Erinomaisuutta 14.8.2019

"Kiehtova yhdistelmä dokumentaarista teatteria, ennakkoon filmattuja osuuksia, livekuvausta ja hyvin realistista näkemystä. – – Milo Rau taitaa olla yksi eurooppalaisen teatterin kuumia ohjaajanimiä tällä hetkellä, ja hyvin ymmärrän nyt miksi."
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista, 13.8.2019

Briefs Factory: Hot Brown Honey

"Länsimainen ihminen ja varsinkin miespuolinen sellainen tarvitseekin ravistelua, mutta veikkaan että kaikki eivät katsoneet esitystä riemusta hihkuen ja penkeillään hyppien, vaan ehkä hieman vaivautuneina."
– Katri Leikola, Paljon melua teatterista, 14.8.2019


Tanssiteatteri MD: Sisaret & kenttä

"Tämä [Sisaret] oli hieman hämmentävä teos kokonaisuutena, mutta jotenkin hypnoottisen kiehtova.– – [Kenttä] Neljän tanssijan vuorovaikutus ja intensiivisyys oli tiivistä."
–Katri Leikola, Paljon melua teatterista, 11.8.2019


OHJELMATELTTA

Eino Leinon eksät

Pinja Hahtolan näyttelijäkyvyt valloittavat oivaltavalla komediallisuudella, sumeilemattoman heittäytyvällä ronskiudella ja synnynnäisen ilkikurisella charmilla. Ne nostavat esityksen kokemiini Tampereen festivaaliohjelman nautinnollisimpiin suomalaistoteutuksiin”
– Tarmo Virtanen, Lahen uutisia 8.8.2019


OFF TAMPERE

Circus Ruska Festival: Väliaikaista (ilmaisesitys)


"Esitys oli kiva parikymmenminuuttinen raapaisu monenlaiseen sirkukseen."
– Katri Leikoal, Paljon melua teatterista, 8.8.2019

 

<< Takaisin